Gurindam
I
Ini
gurindam pasal yang pertama
Barang
siapa tiada memegang agama,sekali-kali tiada boleh dibilangkan nama. Barang
siapa mengenal yang empat,maka ia itulah orang ma'rifat Barang siapa mengenal
Allah,suruh dan tegahnya tiada ia menyalah. Barang siapa mengenal diri,maka
telah mengenal akan Tuhan yang bahari. Barang siapa mengenal dunia,tahulah ia
barang yang terpedaya. Barang siapa mengenal akhirat,tahulah ia dunia melarat.
Gurindam
II
Ini
gurindam pasal yang kedua
Barang
siapa mengenal yang tersebut, tahulah ia makna takut. Barang siapa meninggalkan
sembahyang, seperti rumah tiada bertiang. Barang siapa meninggalkan puasa,
tidaklah mendapat dua temasya. Barang siapa meninggalkan zakat, tiadalah
hartanya beroleh berkat. Barang siapa meninggalkan haji, tiadalah ia
menyempurnakan janji.
Gurindam
III
Ini
gurindam pasal yang ketiga:
Apabila
terpelihara mata,
sedikitlah
cita-cita.
Apabila
terpelihara kuping,
khabar
yang jahat tiadalah damping.
Apabila
terpelihara lidah,
nescaya
dapat daripadanya faedah.
Bersungguh-sungguh
engkau memeliharakan tangan,
daripada
segala berat dan ringan.
Apabila
perut terlalu penuh,
keluarlah
fi'il yang tiada senonoh.
Anggota
tengah hendaklah ingat,
di
situlah banyak orang yang hilang semangat
Hendaklah
peliharakan kaki,
daripada
berjalan yang membawa rugi.
Gurindam
IV
Ini
gurindam pasal yang keempat:
Hati
kerajaan di dalam tubuh,
jikalau
zalim segala anggota pun roboh.
Apabila
dengki sudah bertanah,
datanglah
daripadanya beberapa anak panah.
Mengumpat
dan memuji hendaklah pikir,
di
situlah banyak orang yang tergelincir.
Pekerjaan
marah jangan dibela,
nanti
hilang akal di kepala.
Jika
sedikitpun berbuat bohong,
boleh
diumpamakan mulutnya itu pekong.
Tanda
orang yang amat celaka,
aib
dirinya tiada ia sangka.
Bakhil
jangan diberi singgah,
itupun
perampok yang amat gagah.
Barang
siapa yang sudah besar,
janganlah
kelakuannya membuat kasar.
Barang
siapa perkataan kotor,
mulutnya
itu umpama ketur.
Di
mana tahu salah diri,
jika
tidak orang lain yang berperi.
Gurindam
V
Ini
gurindam pasal yang kelima:
Jika
hendak mengenal orang berbangsa,
lihat
kepada budi dan bahasa,
Jika
hendak mengenal orang yang berbahagia,
sangat
memeliharakan yang sia-sia.
Jika
hendak mengenal orang mulia,
lihatlah
kepada kelakuan dia.
Jika
hendak mengenal orang yang berilmu,
bertanya
dan belajar tiadalah jemu.
Jika
hendak mengenal orang yang berakal,
di
dalam dunia mengambil bekal.
Jika
hendak mengenal orang yang baik perangai,
lihat
pada ketika bercampur dengan orang ramai.
Gurindam
VI
Ini
gurindam pasal yang keenam:
Cahari
olehmu akan sahabat,
yang
boleh dijadikan obat.
Cahari
olehmu akan guru,
yang
boleh tahukan tiap seteru.
Cahari
olehmu akan isteri,
yang
boleh menyerahkan diri.
Cahari
olehmu akan kawan,
pilih
segala orang yang setiawan.
Cahari
olehmu akan abdi,
yang
ada baik sedikit budi,
Gurindam
VII
Ini
Gurindam pasal yang ketujuh:
Apabila
banyak berkata-kata,
di
situlah jalan masuk dusta.
Apabila
banyak berlebih-lebihan suka,
itulah
tanda hampir duka.
Apabila
kita kurang siasat,
itulah
tanda pekerjaan hendak sesat.
Apabila
anak tidak dilatih,
jika
besar bapanya letih.
Apabila
banyak mencela orang,
itulah
tanda dirinya kurang.
Apabila
orang yang banyak tidur,
sia-sia
sahajalah umur.
Apabila
mendengar akan khabar,
menerimanya
itu hendaklah sabar.
Apabila
menengar akan aduan,
membicarakannya
itu hendaklah cemburuan.
Apabila
perkataan yang lemah-lembut,
lekaslah
segala orang mengikut.
Apabila
perkataan yang amat kasar,
lekaslah
orang sekalian gusar.
Apabila
pekerjaan yang amat benar,
tidak
boleh orang berbuat onar.
Gurindam
VIII
Ini
gurindam pasal yang kedelapan:
Barang
siapa khianat akan dirinya,
apalagi
kepada lainnya.
Kepada
dirinya ia aniaya,
orang
itu jangan engkau percaya.
Lidah
yang suka membenarkan dirinya,
daripada
yang lain dapat kesalahannya.
Daripada
memuji diri hendaklah sabar,
biar
pada orang datangnya khabar.
Orang
yang suka menampakkan jasa,
setengah
daripada syirik mengaku kuasa.
Kejahatan
diri sembunyikan,
kebaikan
diri diamkan.
Keaiban
orang jangan dibuka,
keaiban
diri hendaklah sangka.
Gurindam
IX
Ini
gurindam pasal yang kesembilan:
Tahu
pekerjaan tak baik,
tetapi
dikerjakan,
bukannya
manusia yaituiah syaitan.
Kejahatan
seorang perempuan tua,
itulah
iblis punya penggawa.
Kepada
segaia hamba-hamba raja,
di
situlah syaitan tempatnya manja.
Kebanyakan
orang yang muda-muda,
di
situlah syaitan tempat berkuda.
Perkumpulan
laki-laki dengan perempuan,
di
situlah syaitan punya jamuan.
Adapun
orang tua yang hemat,
syaitan
tak suka membuat sahabat
Jika
orang muda kuat berguru,
dengan
syaitan jadi berseteru.
Gurindam
X
Ini
gurindam pasal yang kesepuluh:
Dengan
bapa jangan durhaka,
supaya
Allah tidak murka.
Dengan
ibu hendaklah hormat,
supaya
badan dapat selamat.
Dengan
anak janganlah lalai,
supaya
boleh naik ke tengah balai.
Dengan
isteri dan gundik janganlah alpa,
supaya
kemaluan jangan menerpa.
Dengan
kawan hendaklah adil supaya tangannya jadi kafill.
Gurindam
XI
Ini
gurindam pasal yang kesebelas:
Hendaklah
berjasa,
kepada
yang sebangsa.
Hendaklah
jadi kepala,
buang
perangai yang cela.
Hendaklah
memegang amanat,
buanglah
khianat.
Hendak
marah,
dahulukan
hajat.
Hendak
dimulai,
jangan
melalui.
Hendak
ramai,
murahkan
perangai.
Gurindam
XII
Ini
gurindam pasal yang kedua belas:
Raja
muafakat dengan menteri,
seperti
kebun berpagarkan duri.
Betul
hati kepada raja,
tanda
jadi sebarang kerja.
Hukum
adil atas rakyat,
tanda
raja beroleh inayat.
Kasihkan
orang yang berilmu,
tanda
rahmat atas dirimu.
Hormat
akan orang yang pandai,
tanda
mengenal kasa dan cindai.
Ingatkan
dirinya mati,
itulah
asal berbuat bakti.
Akhirat
itu terlalu nyata,
kepada
hati yang tidak buta.
Tujuan gurindam adalah untuk mengetahui dan
mengulas Gurindam Dua Belas karya Raja Ali Haji lebih mendalam dan
mencoba untuk menganalisa makna yang terdapat di dalamnya. Dari penulisan ini,
pembaca diharapkan memperoleh pengetahuan dan wawasan mengenai Gurindam
Dua Belas karya Raja
Ali Haji. Selain itu, penulis mengharapkan pembaca mampu ikut berpartisipasi
dalam melestarikan salah satu warisan kebudayaan Indonesia ini.
Sajak-sajak yang terdapat di gurindam
tersebut ternyata berisi tuntunan moral yang berbasiskan agama. Kita juga dapat
memahami bahwa Gurindam Dua Belas merupakan bentuk syiar sang penyair.
Satu lagi pengetahuan
yang kita dapat dari budaya-buadaya asal daerah kita ini (Karimun). pengetahuan
tentang moral-moral yang harus di tanamkan pada diri kita hingga turun menurun.
testing
BalasHapus